jan tregot

Jammer, maar de Covid-19 maatregelen blijven ons het leven lastig maken. De komende expositie van Hans Vijgen (oorspronkelijke start 25 april) is in overleg met de kunstenaar verschoven naar 31 oktober 2021.
Daarom is tot september de reeks *vanaf de straat* opgepakt, waarbij telkens één kunstenaar werk(en) laat zien die vanaf de straat door de etalageruit van de galerie te zien zijn.
Tonnie van Sommeren verzorgde *vanaf de straat # 11* met zijn Showroom Dummies, Jan Tregot is zijn opvolger in *vanaf de straat 12* met de beelden Onthoofde en Anatomisch Fragment.

Deze werken  van Jan Tregot roepen in eerste instantie afschuw op. Verminkte lichamen of onderdelen daarvan zijn nu niet bepaald plezierig om te zien. Bovendien zijn het lichaamsdelen van afgedankte Christusbeelden, die door de kunstenaar bewerkt zijn.
 
Goed, zijn beelden zijn vaak schokkend. Maar beseffen wij hoeveel schokkende kunstwerken er zijn gemaakt die wij nu in een museum bewonderen? Beseffen wij dat we dagelijks via de media gebombardeerd worden met talloze gruwelijke foto’s? We lijken er bijna immuum voor geworden.
 
Deze sculpturen kunnen ons doen inzien dat de gruwelijkheid van verminkte lichamen van alle tijden is en altijd weer zullen we er met afschuw naar kijken. Misschien gaan we door de beelden van Jan Tregot juist afvragen hoe dat nou komt.

Maar er is natuurlijk ook een andere kant van het verhaal. De talloze schilderijen en beelden van Christus en van de martelaren die voor het geloof zijn gestorven zijn niet gemaakt om ons alleen de gruwelen van het menselijk handelen te laten zien. 
De nu afgedankte kruisbeelden die vroeger in elke katholiek huis hingen ter herinnering aan het lijden van Christus vond men allesbehalve afschrikwekkend. Die beelden lieten weliswaar lijden zien, maar daarachter lag de boodschap dat dat lijden niet voor niets was. Dat verbeelde lijden zou je dichter bij God brengen. Daar zit een zekere schoonheid in, want de beelden laten zien dat de mens zich boven dat lijden kan verheffen.

En dat niet alleen, het werk van Jan Tregot, hoe gruwelijk dan ook, laat tegelijkertijd de anatomische schoonheid van het menselijk lichaam zien.

 

beeld:
links: jan tregot, onthoofde, 2018, perenhout, albast, gips, olieverf 20 x 22,5 x 14 cm beschildering erik van de beek
col. kunstenaar
rechts: jan tregot, anatomisch fragment, 2020 / 2021 perenhout, ebbenhout, lindehout, olieverf 18,5 x 24,5 x 14,5 cm beschildering erik van de beek col. kunstenaar
foto: anton houtappels