cornelia bruinewoud

      there seems to be a time

opening zondag 13 september 15.00 uur door saskia monshouwer, kunstcriticus | curator

Ongeveer tien jaar geleden was Cornelia Bruinewoud (Emmen 1958) in haar artistieke onderzoek naar de invloed van de tijd in de dingen om ons heen – een verschijnsel dat kunstenaars bezig houdt sinds de uitvinding van de tijd – vast te leggen in ruimtelijk werk. Bij een tentoonstelling in 2011 in Galerie de Natris was geen ruimtelijk werk meer te zien, slechts non-figuratief werk en zwarte pentekeningen van bergen en rotsen op een wit grondvlak. Haar onderzoek kreeg hiermee een meer conceptueel karakter, werd meer wetenschappelijk en filosofisch van aard.

Nu, tien jaar later is de link met de werkelijk bestaande wereld, behalve die van de beeldende middelen, helemaal niet meer in beeld en is nadrukkelijk non-figuratie uitgangspunt. Wel is er nog een vage herinnering aan het figuratieve. In al haar door leegte gekenmerkte schilderijen bevindt zich vrijwel altijd een ‘organische” vlek naast de geometrische figuren in de leegte van het beschilderde vlak. Die picturale vlek lijkt een verwijzing naar de vroegere pentekeningen van onderdelen van bergen, rotsformaties en grote steenblokken en staat in tegenstelling met de geometrische lineaire vorm(en) die eveneens altijd in de geschilderde leegte te zien zijn.

Wat nu een belangrijk punt in haar onderzoek van de verbeelding van de tijd is, is de compositie van de verschillende elementen in het verder lege vlak. Niet vreemd. Kunstenaars als Wassily Kandinsky en Piet Mondriaan kwamen er in hun artistiek onderzoek ook op uit. Zoals Mondriaan wekenlang bezig kon zijn om de juiste plek van zijn lijnen en kleur- en lege vlakken in harmonie met elkaar te brengen, zo kan Cornelia Bruinewoud maanden bezig zijn om haar vlakken en lijnen in de juiste positie ten opzichte van elkaar te brengen. Niet alleen vanuit de drang om een harmonische compositie te scheppen, maar ook het spannende dat het minimale verplaatsen hiervan ook een onmiddellijk en verrassend effect heeft op het geheel. De kunstenaar stelt zich dan eigenlijk op als een wetenschapper die minutieus onderzoekt en experimenteert met wat een minimale verandering kan opleveren.

In haar verbeeldend onderzoek naar het verbeelden van de tijd, waarin tijd en materie voor haar onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, zoals zijzelf zegt, stelt Cornelia Bruinewoud zich op als beeldende kunstenaar, wetenschapper en filosoof. Het werk in deze expositie in Galerie de Natris laat de voortgang van dat onderzoek zien en tegelijkertijd wordt duidelijk dat het onderzoek nog niet is afgelopen, zoals uitgedrukt in de titel There seems to be a time.

De laatste dag van de expositie is zondag 18 oktober 2020

galerie de natrisvan dulckenstraat 20 | 6512 DT nijmegen 024 323 46 89 www.galeriedenatris.nl |
open zondag 13.00 tot 17.00 uur en op afspraak